Zero click searches
Når synlighed ikke længere betyder trafik
En ny megatrend har set dagens lys. Den er ikke nødvendigvis en trussel, men den kræver som minimum aktiv stillingtagen. I 2024 endte hele 60% af alle Google-søgninger uden at udløse ét eneste klik*. Brugerne fandt svaret direkte i søgeresultatet i form af en kort tekstboks, et kort, en video eller en liste. Klikket udeblev.
*2024 Zero-Click Search Study by SparkToro and Datos.
Det er et fænomen kendt som zero-click search, og det er ikke en overgangsfase. Det er det nye normal. I takt med at Google selv bliver slutmål for mange søgninger gennem featured snippets, SERPS, Google Maps og YouTube, så forsvinder en stor del af trafikken til eksterne websites. Undersøgelsen 2024 Zero-Click Search Study by SparkToro and Datos viser med andre ord, at kun 40% af klik går videre til et webside. Denne artikel er skrevet til alle, der ikke er eksperter i det tekniske, men som har stjerner nok på skuldrene til at anerkende, at det er vigtig viden inden for salg og marketing.
Search Engine Respons præsenterer virksomhedens budskaber i Googles søgeresultat og er dermed ofte første type af indhold brugeren introduceres for. Det er altså ikke en virksomhedsvideo eller et flot website, men 256 karakterer i en Google søgning, der definerer, hvem I er som virksomhed, og hvad I kan tilbyde. For mange i SMV-segmentet repræsenterer dette en tabt mulighed, fordi de ikke ved, hvordan det fungerer. Samtidig vil flere og flere brugere lede efter indhold, der er kort og helst i videoform – med andre ord tygget indhold, der er nemt at forstå! I det hele taget har denne nye trend konsekvenser for alle, der arbejder med SEO, udvikling af indhold og digital strategi.
Search Engine response (SERP) trækkes direkte fra websites CMS og er ofte ikke en hel sætning, der giver mening. Såden behøver det ikke at være.
AI-værktøjer har vendt op og ned på søgeadfærd og vaner
Som om det ikke er nok med Zero-click searches, så har AI-værktøjer som ChatGPT fundamentalt ændret måden, vi søger og forbruger information på. ChatGPT blev hurtigt populær. Da den blev lanceret, tog det kun to måneder at nå 100 millioner brugere. Den type AI værktøjer har gjort det muligt at springe store dele af den klassiske researchproces over. Hvor man før med desk reseach klikkede sig gennem utallige artikler og indlæg, kan man nu få et samlet, tilpasset svar direkte i dialogen med tjenesten. Og jo bedre brugeren er til at promte, jo bedre resultat. Det betyder hurtigere tilgængelig viden. Men dit website springes over.
Men det stopper ikke her. Brugernes forventninger har også ændret sig. Vi forventer i stigende grad:
- Øjeblikkelig, relevant information
- Sammenfatninger i stedet for dybe dyk
- Troværdige kilder, præsenteret enkelt
- At vi kun behøver at klikke, hvis vi virkelig vil nørde
Ægte engagement fremfor likes
Mængden af indhold eksploderer. Med AI-værktøjer, der kan producere tusindvis af tekster på sekunder, er det blevet sværere at skille sig ud – ikke bare blandt konkurrenterne, men blandt algoritmer, der helst skal fylde feeds og søgeresultater med dine informationer. Det betyder med andre ord, at konkurrencen består i først at blive set og hørt af robotter, der samler søgedata – og dernæst af brugerne. Færre søger sig frem til dit website, og det kræver mere end nogensinde før at få ægte engagement. Som udviklere af godt indhold er det en smule forstemmende at se, at der kommer mere indhold og kvaliteten samtidig styrtdykker. Ukritisk brug af AI betyder ringere indhold, hvorimod kritisk brug af AI som et værktøj vil få kvaliteten til at stige.
Der er en klar bevægelse i retning af, at afvise virksomheders konstruerede perfektion og søge efter mere afbalancerede digitale oplevelser. Go´gammeldaws historiefortælling kan udnytte dette, fordi det er baseret på rigtige menneskelige oplevelser fortalt af rigtige mennesker. Det behøver ikke at være smart, men det skal være ægte. Det betyder (heldigvis), at de, der genererer godt og vedkommende indhold vil blive belønnet af dem, de vil have i tale.
Hvad betyder det for SMV'er, der har travlt med alt muligt andet?
I 2025 handler det ikke længere kun om rækkevidde og klik. Det handler om relationer. Og det kræver en strategisk omstilling – særligt for videnstunge B2B-virksomheder, der traditionelt har arbejdet med kontrol, præcision og centraliseret kommunikation.
SMV'er må ændre sin måde at tænke kommunikation på. Det handler stadig om, at få styr på den digitale platform, så man kan drive trafik til sit website og få valide data om brugernes adfærd. Det er afgørende i processen med at kvalificere leads. Men den nye opgave handler desuden om at opbygge fællesskaber omkring dit brand, hvor tillid, autenticitet og deltagelse er i centrum. Et vigtigt redskab for at få succes med det er, at benytte kernemedarbejderes LinkedIn profiler til at poste og dele virksomhedens indhold. En corporate LinkedIn profil og mere personlige profiler kan gøre en forskel, fordi det personlige indhold for det meste får langt mere opmærksomhed. De fleste kender at skrive et godt og medrivende fagligt indlæg på LinkedIn eller Facebook og få 9 likes. Til gengæld vil kagen til din fødselsdag eller den personlige historie hurtigt få 50+ likes.
Langsigtet værdi og ægte ambassadører
Den virkelige værdi skabes ikke i et enkelt klik, men i en kontinuerlig relation. Når dine kunder, medarbejdere og partnere føler sig som en del af dit brand – og ikke bare som modtagere – bliver de også dine bedste ambassadører. Dermed bliver man mere interessant for nye brugere.
Digital synlighed er ikke død, men den er under forvandling. Fra udelukkende at handle om at trække trafik til websitet som kan kontrolleres 100%, skal man nu også arbejde med, hvordan viden og indhold distribueres på sociale medier. Så for B2B-ledere og kommunikationsfolk er det tid til at gentænke strategien: Det handler ikke kun om at blive fundet, men om at blive forbundet – med relevant og nærværende indhold.
Det har FXA mere end ét godt bud på, hvordan man kan opnå. Send os en mail, eller giv os et kald, hvis denne artikel har efterladt dig nysgerrig og sulten efter mere.