Read the room

Sociale medier har flere milliarder brugere. Det rene guf for enhver virksomhed. Det er bare vigtigt at huske på, at sociale medier er designet til mennesker, ikke til virksomheder. Det er essentielt at anerkende, ellers er det lidt ligesom at spille golf på en fodboldbane – muligt, men ikke optimalt. Så hvordan får man, som virksomhed, mest muligt ud af sociale medier? Dét får du svaret på lige her! 

 

Hvorfor er sociale medier sociale? 

Vi har vist alle prøvet at sidde til en familiefødselsdag, begravelse eller lignende, og talt med en der ikke heeelt forstår, hvordan man begår sig i sociale lag. Ordet ’tåkrummende’ dækker vist meget godt over den følelse, der løber igennem kroppen. Der er altså ingen, der er interesserede i at vide, at dit nye alarmsystem både kan slå fra OG til helt automatisk, mens I sidder til onkel Allan's begravelse. Her er det vigtigt at have situationsfornemmelse, og aflæse den stemning og jargon, der udfolder sig i den pågældende situation.

Sociale medier fungerer lidt på samme måde.

Sociale medier kaldes sociale af en årsag. Det er her, vi skaber og plejer vores forbindelser og relationer til familie, venner og bekendte ved at dele og læse information om hinandens liv. Den sociale del er der rimelig godt styr på, men gennem årene har sociale medier udviklet sig til at være meget mere end det. Flere og flere virksomheder har nemlig indtaget de sociale medier.

Hvis du er af den opfattelse, at din virksomhed slet ikke hører til på sociale medier, så har vi skrevet en anden lille blog, der uden tvivl får dig på andre tanker. 

Når din virksomhed er hoppet med på SoMe-bølgen, kan du måske undre dig over, hvordan du introducerer fagligt content såsom jeres nye bearbejdningsteknologi i et forum, hvor socialt content såsom plantebaserede tærteopskrifter, husmorråd og opdateringer om byfesten dominerer nyhedssiden?  

Færre kattevideoer, mere salg

Vi ser mere og mere, at sociale medier bliver brugt af virksomheder. Men har du nogensinde tænkt over, at virksomheder i stigende grad kommunikerer i et sprog der passer ind hos de fleste af os? 

Vi skal huske på, at sociale medier netop er sociale. Det betyder altså, at stilen og tonen i det indhold, der bringes på platformene fortsat skal være social. Det nytter altså ikke noget, at du kommunikerer noget der er helt fjernt fra den sociale tone, i hvert fald ikke hvis du vil ramme majoriteten, af de folk, der læser dit indhold.

Med salgsspeederen i bund kan du sagtens snige din virksomheds budskab ind blandt hobevis af kattevideoer, uden at blive tabt i mængden.

 

Mød dine kunder i øjenhøjde

Hvis vi lige parkerer den pointe i vores bevidsthed for en stund, så skal vi se på, hvad man så gør, når man som virksomhed gerne vil bruge sociale medier til at kommunikere til nuværende og potentielle kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere mm. For hvordan adapterer du til den sociale omgangstone, når du bare gerne vil fortælle en masse om de metalkomponenter, som din virksomhed er virkelig dygtig til at lave? Du møder dine kunder der hvor de er, og tilpasser dit indhold, så det har mest mulig værdi for din målgruppe.

Hvis vi nu tager virksomheden med metalkomponenterne igen. Så er det vigtigt at være kreativ. Du skal, med andre ord, finde en indgangsvinkel, som din målgruppe synes er interessant, og som får dem til at interagere med dit indhold.

Det nytter altså ikke noget, at du skriver en masse tekniske detaljer, som flyver lige hen over hovedet på din målgruppe. Som et eksempel får du ikke noget ud af at skrive: ”Køb vores nye stålkomponenter, S355J2G3, her” – ikke ligefrem det bedste salgsargument.

Sørg i stedet for at skabe et univers på dine sociale medie platforme, hvor du, via værdifuldt indhold, fanger dine læseres opmærksomhed. 

 

Hvordan gør man så?

Kort sagt: Skab værdi med dit produkt!

Vær kreativ og find en vinkel på dit produkt, der skaber en god historie, som folk har lyst til at læse. Du kan f.eks. skrive noget om, hvorfor dine metalkomponenter gør en forskel for bestemte industrier, hvordan I er særligt engagerede i erhvervsforeningen i jeres lokalområde, eller noget helt tredje. Altså historier der kan skabe værdi for jeres målgruppe, i højere grad, end at stå på gadehjørnet af dine sociale medieplatforme og råbe ”kom og køb, kom og køb” – det er både svært at interagere med den type indhold, og så er det svært at danne sig en holdning om budskabet.

En personlig indgangsvinkel er altid et godt sted at starte. Tiltal din målgruppe personligt med personlige pronomener som ’du’, ’din’ eller ’jeres’ herved er du allerede godt i gang. Dernæst handler det om at bryde semantikken ned, så du vælger ord, der i højere grad fanger dine læseres opmærksomhed. 

Som en guide har vi samlet de vigtigste punkter, man skal fokusere på, når ens virksomhed skal florere på sociale medier: 

1) Forstå din målgruppe og kommuniker på en personlig måde.
2) Find en stil og tone som din virksomhed er komfortabel med og som bryder den professionelle tone.
3) Skab dit indhold med den gode historie i mente. Drop teknisk indhold og værdiløse informationer.
4) Interaktioner er guld værd - del andre virksomheders relevante opslag, svar på alle kommentarer og læg op til interaktioner i både indhold og tekst.  

FXA-Mia-Ejlerskov

Kontakt eksperten

Hvis du har tygget dig igennem hele bloggen, så er du ved at være ret godt klædt på til at tage din virksomhed med på de sociale medier. 
 
Vores Head of SoMe og ekspert på området, Mia Ejlerskov, skaber og guider dig igennem en stærk strategi skræddersyet til din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier.

Kom i kontakt med hende ved at udfylde formularen herunder: