Gamification: branding, kundekontakt og permission capture

Vi vidste ikke, hvordan vi skulle gøre helt almindelige installations­kabler sexy over for elektrikeren. Ikke før vi fandt på at organisere det første danmarks­mesterskab i… kabelstrip! Så vidste vi det lige med ét.

Installationskabler. Det er ikke just noget, der får hjertet til at banke hårdere hos ret mange. De bliver proppet ind i væggen, når huset bliver bygget, og det er cirka det.

Selv elektrikerne bruger ikke mange timer dagligt på at tænke over valget af installationskabler. De skal være tilgængelige på hylderne i håndværkerbutikken, og de skal være nemme at arbejde med, og hvad der står på dem, er mindre vigtigt.

En kamp i et oligopolt marked

Markedet for installationskabler i Danmark er et udpræget oligopol, hvor der er en stor aktør og en række langt mindre – og langt mindre kendte – virksomheder, der byder sig til.

FXA-STRIP AWARD 800x445

En markedsundersøgelse, foretaget af os selv for vores kunde Waskönig+Walter, har vist med al tydelighed, at brandpræferencen blandt professionelle håndværkere er relativt ringe, men at den store spiller på markedet typisk nyder stor tillid i kraft af sit navn.

Så hvad gør man, når man er en af de små spillere på markedet, som har et godt produkt – men et produkt, der blot er en forbrugsvare, der ikke vækker varme følelser hos kernemålgruppen?

Vores svar var gamification – altså det, at man sætter et produkt i spil som en del af en leg, en konkurrence. Det gjaldt om at skabe brand value for Waskönig+Walter og samtidig at få kernemålgruppen til at tage produktet i hænderne og rent faktisk konstatere, at der er fordele i det daglige arbejde med produktet.

Som oftest foregår gamification digitalt, med online spil, der knytter sig til et produkt, og hvor der kan opstå konkurrence mellem deltagerne.

Ud i den virkelige verden

Typiske eksempler på gamification er quizzer, skrabespil og egentlige spil, hvor man fx kan bringe produkterne ind i spillerens visuelle referenceramme. Oftest foregår dette online i apps – det var ikke rigtig en mulighed her; vi måtte ud i den virkelige verden, så kunderne kunne mærke produktet.

Waskönig+Walter Danmark har et klart ønske om at opnå en større grad af kendskab blandt hovedmålgruppen for installationskabler, og vi overvejede derfor, hvordan vi bedst kunne få produkterne i hænderne på kernemålgruppen. Vi opfandt derfor ideen om at holde det første, uofficielle danmarksmesterskab i kabelstrip! Eller mere præcist (og mindre sjovt): DM i afisolering af installationskabler.

FXA-STRIP 2 800x460

Ideen var sådan set ganske simpel: Sæt håndværkerne i stævne og lad dem afisolere – strippe – kabler på tid. Kår den hurtigste som danmarksmester og del ud af nogle præmier, gør eventen visuelt genkendelig og (frem for alt) gør den let at dele på sociale platforme.

Claus Elming som konferencier

Så det gjorde vi. I samarbejde med Lemvigh-Müller fik vi lov til at gennemføre eventen i fem af Lemvigh-Müllers håndværkerbutikker landet over, og vi hyrede tv-vært og sportskommentator Claus Elming ind som konferencier.

Formatet er sådan, at der i en periode midt på dagen, midt i butikkernes åbningstid, afholdes det antal heats i kabelstrip, som der er plads til. Der kan være fra to til fem deltagere pr. heat, og håndværkerne må bruge det værktøj, de foretrækker, til at afisolere kablerne. Så noteres tiderne ned, og der kåres en heatvinder, og når dagen er omme, kårer vi en lokalvinder.

FXA-STRIP kollage-800x460

Ved ugens udgang finder vi den hurtigste tid af alle og kårer den heldige som danmarksmester – vinderen blev kåret i Hillerød, og vi sprang straks i bilen og kørte ud til den byggeplads, hvor vinderen arbejdede (i Herlev) og overrakte præmien.

Håndværkere har travlt, og de kommer i butikkerne for at finde netop de varer, de skal bruge på dagen til det aktuelle job. Så derfor vidste vi, at vi skulle finde en konkurrenceform, hvor de kunne tage to-tre minutter ud af dagen, deltage, drøne afsted igen og lige få en hotdog med i farten.

Vi stillede en pølsevogn op, kørte reklame på sociale medier og in-store, og vi delte løbende video og stills på SoMe undervejs på dagene.

Produktet i hænderne

Vi indsamlede også information fra deltagerne – blandt andet deres præferencer inden for installationskabler. Og det viser sig, at det er den daglige håndtering af kablerne, der er vigtig: De skal være nemme at rulle ud og nemme at afisolere. Begge dele fik håndværkerne konkret at føle undervejs i konkurrencen, og dermed var en del af målet opfyldt.

Og resultaterne?

Jo, Dennis Bo Felfel blev danmarksmester i tiden 1:09, hvilket er usandsynligt hurtigt, når man skal afisolere ti længder af treledet installationskabel á minimum 1 meter, og når det skal gøres korrekt og uden fejl. Men de øvrige resultater:

Fulde huse. Kampgejst og fed stemning. En konferencier i hopla. Professionelt setup og seriøse kombattanter, der også kunne både give og tage noget røg. 250+ deltagere igennem, næsten 100 permissions til email marketing indhentet. 1000+ hotdogs og Cocio serveret.

Kæmpereach på social.

Og derfor: Vi gør det igen til næste år!

FAKTA

Hvorfor gamification giver bonus:

  • Opbygning af brand-kendskab
  • Indsamling af data og marketing permissions
  • Udbygning af kundeloyalitet
  • Uddannelse af målgruppen
  • Indsamling af viden
  • Konkret interaktion med kunderne
  • Udbredelse af tilbud og kampagner

Skal vi også finde på noget, der får jeres produkt ud over rampen og ind i hænderne på jeres drømmekunder?

 

Book et møde i dag