Hvad er
Inbound marketing?

FXA-Inbound-Icon-white 

 Inbound marketing handler om at skabe stærke salgsleads til jeres organisation.

Det gør man ved at etablere sig som en kapacitet - en thought leader, måske - på sit felt.

Og det bliver man ved at være generøs med sin viden. I stedet for at jagte dine kunder, når de ikke gider høre på dig, kan du lægge madding ud på nettet, der kan fange potentielle kunders interesse – på det tidspunkt, hvor de rent faktisk gerne vil høre på det, du har at sige.

 

   Inbound metoden i salg                Inbound metoden i salg   

 

 

Inbound marketing er en måde at tænke markedsføring på, hvor det handler om tre ting: At trække kundeemner ind i salgstragten (attract), at gøre kundeemnerne til betalende kunder (engage), og at gøre de betalende kunder til blivende kunder (delight).

Du har ikke magten. Kunderne har magten

Inbound baserer sig på en erkendelse af, at kunderne har taget magten, og at internettet har forandret den måde, vi søger information, produkter og services på. Det gælder også på B2B-markedet. Det er blevet sværere og sværere at råbe kunderne op med gammeldags metoder. Det skaber irritation og modvilje, og det skaber dårligere resultater.

Hvis du til gengæld kan opbygge tillid og nærvær gennem en målrettet online-tilstedeværelse, har du med ét adgang til et langt større publikum, der med glæde vil lytte til dig – og købe af dig. Det handler om at skabe merværdi for kunden i hver eneste interaktion – også længe før I egentlig er i dialog.

En holistisk tilgang til vækst

Inbound handler også om at samle hele virksomheden om at gøre kunderne glade. Hvis du ser på figuren her til højre, så er den inddelt i de tre faser Attract, Engage og Delight. Nu skulle man tro, at Attract handler om markedsføring og er marketingafdelingens ansvar, og at Engage er salgsafdeligens ansvar, og at Delight er serviceafdelingens ansvar.

Men alle tre funktioner, der har kundekontakt, har en rolle at spille i alle faserne. Inbound er en holistisk måde at tænke marketing, salg og service sammen på – med jeres website, online nyheder og sociale medier som kommunikationskanaler.

HubSpot-Flywheel

Dokumenteret metode til flere salgsleads i din virksomhed

Den måde, vi kommunikerer på, har ændret sig – og den måde, vi køber på, har også ændret sig.

Og det er et held for den virksomhed, der forstår at tage ændringerne til sig og tilpasse sig. Det er ærgerligt for dem, der stædigt holder fast i den gamle måde at gøre tingene på.

I dag er der en ting, der karakteriserer de fleste vindervirksomheder: De kombinerer tankegangen fra inbound med online teknologi til at knytte nye og eksisterende kunder tæt til sig.

Når du arbejder med inbound marketing, er din opgave at tiltrække nye kunder til din virksomhed, gøre dem modne til et køb og siden at holde dem glade.

Du kommer til at arbejde tæt sammen med salg og service/support i jeres fælles indsats for at skabe vækst i virksomheden. 

Det er ikke nogen enkel opgave, og den er ikke løst på seks uger plus en weekend – der er tale om en helt ny måde at tænke salg og marketing sammen på.

Men det virker

De fleste virksomheder, der kaster sig over inbound marketing, får markant vækst i både antallet af leads og antallet af nye kunder i løbet af det første år. Der er trods alt en grund til, at alle de store gør det: Det virker, og det kan betale sig.

Du er ikke alene

FXA er HubSpot partner - og HubSpot en et af verdens største udbydere af software, der kan drive hele jeres inbound-maskine. HubSpot er et CRM-system, men det er også et CMS og kan styre jeres nyhedsbreve, sociale medier, blog posts og meget andet - i samme platform.

Kontakt os for at høre mere eller book et uforpligtende møde med Peter Lindström

Book et møde med Peter

De tre faser i inbound marketing – og de medier, der hører med


Attract

01-Attract-Line

Annoncer
Video
Blogging
Social Media
indholds-strategi


Engage

03-Delight-Line

Lead flows
Email marketing
Lead marketing
Conversational bots
Marketing automation


Delight

02-Engage-Line

Smart content
Email marketing
Conversations inbox
Attribution reporting
Marketing automation

HubSpot-Flywheel

Attract-fasen

Du vil gerne have flere besøg på dit website. Men hvorfor egentlig? Er det ikke bedre at få de besøgende ind, der rent faktisk kan blive til forretning?

Med inbound marketing kan du koncentrere dig om at hive de helt rigtige besøgende ind – de besøgende, der er interesseret i dit indhold og i din virksomheds produkter og ydelser. Du kan endda tiltrække dem på det helt rigtige tidspunkt: Når de er parate til at vide mere om dig og det, du kan tilbyde.

Brug din content-strategi til at etablere dig selv som en autoritet på dit felt og i søgemaskinerne. Brug video og blog til at få dine produkter og ydelser præsenteret til alle, der måtte være interesseret og også nogle af dem, der ikke ved, at de er interesseret.

Brug målrettet annoncering til at skabe brand awareness, uanset om du henvender dig til potentielle kunder eller gamle kendinge.

 

   Inbound metoden i marketing   

Engage-fasen

Gå i dialog med dine kundeemner på de medier, de foretrækker, og skab grundlaget for en langvarig relation. Brug email, bots, live-chat eller apps, og skaf dig selv viden om dine kundeemner gennem call-to-action, formularer, spørgeskemaer, konkurrencer og lead flows. Brug al den information, du opsamler i dit CRM-system, til at gøre brugeroplevelsen på dit website optimal i forhold til den besøgendes ønsker og købsparathed. Nå din målgruppe og skab loyalitet med sociale medier og annoncering.

   Inbound metoden i salg   

 

Delight-fasen

Brug e-mail og marketingautomatisering samt samtaler til at levere de rigtige oplysninger til den rigtige person på det rigtige tidspunkt hver gang. Koordiner med dine kolleger i salg og service til at oprette kontekstuelle samtaler med de personer, du handler med. Opret mindeværdigt indhold, dine kundeemner kan dele med deres venner og familie ved at bruge de indholdsformater - som f.eks. video - som dine kundeemner foretrækker.

   Inbound metoden i service