Få din chef til at satse på content marketing

Går du også med tunge skridt mod chefens kontor, når I skal snakke marketingsbudget? Og får du et skævt blik, når du nævner, at content marketing er vejen frem? Så får du her tre argumenter, der vil ruste dig til at forlade kontoret med et smil på læben, og en fornuftig bunke penge i attachemappen. 

Det er mere vigtigt i dag end nogensinde før at skabe gode og ægte relationer til din målgruppe. Dine kunder er ikke interesserede i at blive tvangsfodret med pågående salgsargumenter – og hvem er egentlig det?

Du skal derimod møde dine kunder lige der, hvor de befinder sig og berige dem med relevant viden, som besvarer de spørgsmål, de ligger inde med. Herigennem opbygger du stærke relationer og sørger for, at dine kunder kigger din vej, næste gang de skal bruge den service, som du tilbyder. Særligt inden for industrivirksomheder er dette en undererkendt problematik, som man med fordel kan tilgå hands-on.

Stil dig selv følgende spørgsmål. Ved din målgruppe hvem du er? Nej? Jamen så er det et klart signal om, at du skal kaste dig ud i content marketing. Bruger du bare en tiendedel af budgettet fra din seneste messedeltagelse på content marketing, så har du et flot budget at lave content for. Denne investering vil uomtvisteligt resultere i kvalitifcerede og varme leads, som er klar til at handle med dig. Men hvordan er det liiige, du skal forklare det til din chef? Dét får du svaret på her, hvor vi gennemgår de 3 vigtigste argumenter for, hvorfor content marketing er vejen frem for dig og din virksomhed.

1) Du kan med nål og tråd skræddersy indhold til din målgruppe

Basalt set handler content marketing om at opbygge relationer til din målgruppe, skabe synlighed og positionere din virksomhed som specialist på området. Det opnår man bedst ved at producere noget drøngodt indhold, som besvarer alle de spørgsmål, som netop din målgruppe måtte have.

Simpelt sagt. Hvis din målgruppe finder lige præcis de svar, de skal bruge hos dig. Så kigger de også din vej næste gang, de søger et svar eller en service indenfor dit felt.

Det er en langvarig proces at skabe skræddersyet indhold målrettet din målgruppe - men resultaterne er også derefter. Særligt for industrivirksomheder kan content marketing være fordelagtigt. Hvorfor? Det kan vi lige forklare med 5 hurtige.

  • Svært at forstå

Jo mere kompleks din branche og dine produkter er, jo større er din målgruppes behov for at blive guidet af eksperter på området, så de kan træffe de rigtige valg i købsprocessen.

  • Store priser

Produkter indenfor industribranchen koster typisk mere, end de gør i andre brancher. Derfor går din målgruppe også mere op i at få den nødvendige viden, før de foretager et køb.

  • Gode kunderelationer

Industrivirksomheder er typisk i relation med deres kunder over længere tid. Her er content marketing et godt redskab til at illustrere, at du kender din målgruppe ud og ind. Det handler om at opbygge loyalitet via dit indhold.

  • In-house eksperter

Folk der arbejder i industribranchen, er typisk eksperter på deres område. Jo mere specialistviden og faglighed der kan opsamles blandt medarbejderne, jo større er potentialet for at producere kvalitetsindhold.

  • Specifik målgruppe

Industrivirksomheder har typisk en meget specifik og snæver målgruppe, hvilket gør det både oplagt og simpelt at producere målrettet indhold af vedkommende og aktuel karakter.

Som aktør i industribranchen kan du nok nikke genkende til flere af ovenstående argumenter – hvis ikke dem alle sammen. Så der er altså ingen grund til, at din virksomhed ikke skal lave content marketing - tværtimod!

2) Konkurrenterne er ikke kommet ud af starthullerne

Det er næppe nogen hemmelighed, at virksomheder indenfor samme branche kæmper en brag kamp for at få opmærksomhed fra den samme målgruppe. Netop derfor er det vigtigt at lave en konkurrentanalyse, der stiller skarpt på, hvad dine konkurrenter gør, og finde ud af hvordan din virksomhed kan skille sig ud med effektive resultater til følge.

”Heldigvis” er det de færreste industrivirksomheder, der anerkender effekten af content marketing. Det betyder, at du helt automatisk er flere runder foran på rundbanen, og har et endnu bedre udgangspunkt for at skabe fantastiske resultater med content marketing.

Du har, lidt karikeret sagt, fået tildelt et forspring, som gør, at du kan definere din branche og blive thought-leader inden for dit felt. Selvom barren for marketingindsatser måske er lavere sat indenfor industribranchen betyder det ikke, at man kan ligge på den lade siden. Tværtimod handler det om at handle i målgruppens bedste interesse. Så få skabt en masse knaldgodt indhold, der efterlader din målgruppe længselsfulde efter mere, målret dine annonceringer, så du fanger den helt rigtige målgruppe, og bliv front runner på de søgeord, der batter indenfor netop din branche.

Er du stadig ikke helt med på, hvad content marketing er for en størrelse, så gem lige den her artikel til senere: https://www.fxa.dk/blog-om-content-marketing

3) Din branche er uforudsigelig

Økonomi, handel, ressourcemangel og kollektive kriser kan have alvorlige konsekvenser for virksomheder i industribranchen. Netop derfor er det uhyre vigtigt at styrke sit brand – også når det går godt. På den måde står du betydeligt stærkere, hvis uheldet skulle ramme netop din branche.

Det er det pragtfulde ved content marketing. Selvom du ikke høster gevinsten af gårsdagens arbejde med det samme, vil en vedvarende indsats hen over en længere periode ruste dit salgsteam med modne leads, der er klar til at handle. Derfor er det en rigtig god ide at komme i gang med det samme, så din virksomhed er milevidt foran dine konkurrenter, når der bliver søgt services indenfor din branche.


Man kan ikke både blæse og have mel i munden

Den har vi vidst allesammen hørt før – ikke desto mindre er det så sandt, som det er sagt. Nu hvor vi har fastlagt 3 grunde til, at content marketing er vejen frem for din virksomhed, så tænker du måske. Jo jo, men hvad koster det?

For at svare på det, er det vigtigt at forstå, at god content marketing tager både tid og penge at producere og sende ud. Til gengæld er effekten og kvaliteten også derefter. Som overskriften lyder, kan man ikke både blæse og have mel i munden - så derfor er det vigtigt at forventningsafstemme, inden man kaster sig ud i at lave content marketing. Vi prioriterer alle sammen forskelligt, så prøv at vælge dine prioriteter nedenfor og se hvad der sker.  

Når det kommer til resultater vil vi nok alle ønske at ting kunne blive gjort på ingen tid, til billige penge, og med fantastiske resultater til følge, som får selv de mest spektiske ud over stolekanten. Men som vi har forsøgt at illustrere ovenfor, så er der nogle ting, der bare følges ad. Kvalitet, pris og hastighed er ingen undtagelse. 

Er du klar til at overbevise chefen? 

Hvis du stadig ikke er helt klar til at kaste dig ud på dybt vand uden redningsvesten indenfor rækkevidde, så er der minsandten også råd for det.

Book et møde med os her, så tager vi en snak om, hvordan vi får skabt værdifuld content marketing for dig og din virksomhed med dine prioriter i mente.

Hos FXA får du altid 1-1 sparring med folk fra vores dygtige team, så du undgår unødvendige mellemled, tidsspild og overflødige informationer.

Book et møde i dag