Bagsiden af medaljen

Udfordringer i jern- og metalindustrien

 

Mangel på medarbejdere, fyldte ordrebøger og en usikker fremtid – det er realiteten lige nu i jern- og metalindustrien. Her er vores bud på, hvordan målrettet kommunikation og marketing kan være en del af kuren.

Det går – på en måde – ret godt i dansk erhvervsliv lige nu. Beskæftigelsen er tårnhøj, ordrerne vælter ind. Men det er ikke det samme som at virksomheder i dag ikke oplever problemer og udfordringer.

Det ser vi dagligt blandt vores kunder, som meget ofte er at finde i jern- og metalindustrien – en af Danmarks traditionelt meget stærke brancher. Her vil vi specifikt tale om de udfordringer, som den danske jern- og metalindustri står med i dag, og hvordan nogle af dem kan løses helt eller delvist med intelligent brug af kommunikation og digitalisering.

BAGSIDEN AF MEDALJEN

Vi arbejder med en del virksomheder inden for jern- og metalindustrien, og vi synes at se konturerne af en tendens i øjeblikket:

Der er ordrer nok, men fremtiden er usikker

Der er ikke hænder nok

Der er hård, international konkurrence

Der er mangel på logistikløsninger, komponenter og råvarer

For at tage tingene fra bunden af, så at sige, så er det svært at se, hvordan en målrettet kommunikationsindsats kan løse problemet med logistik og leverance, som har ramt verdensmarkedet her midt i zombiernes tidsalder. Så det kan vi, som kommunikationsfolk, desværre ikke rigtig hjælpe med. Men de andre ting kan vi.

 

Problem nummer et:
Der er ordrer nok, men fremtiden er usikker

Situationen for mange virksomheder i jern- og metalindustrien lige nu er den, at ordrebogen er fuld, i mange tilfælde så fuld, at man godt ved, hvad man skal stå op til om morgenen de næste to-tre år. Der er dog ingen, der kan se ret langt ud på den anden side af den tidshorisont.

Ofte vil der ske det, at der følger en lang periode, hvor virksomhederne på jern- og metalfronten igen vil stå og spejde langt efter nye kunder og nye opgaver. Resultatet bliver meget tit den her kedelige tendens til, at syv magre år følger de syv fede. Den der rutsjebaneoplevelse er der ikke mange virksomheder, der rigtigt kan holde til.

Derfor er det – måske lidt paradoksalt – det helt rigtige tidspunkt at prøve at fremtidssikre sin virksomhed. Ofte tager det flere år at løbe en ny, vedvarende kunderelation i gang. Det arbejde bør gøres nu.

 
Vi anbefaler, at virksomheder inden for jern og metal begynder at se sig om efter nye kundeemner nu

Men for mange handler det også om, at kunderne skal være de rigtige. Jern- og metalindustrien har mange kunder, der reelt blot er tidsrøvere. Det er kunder, der kun kommer til at lægge én ordre, der til gengæld kræver lige så meget opstart som en langvarig kunderelation.

Fortæl de gode historier om jer

En af de oplagte måder at finde nye og gode kundeemner på er ved at dele ud af sin viden og få fortalt de gode historier, der er at fortælle fra jeres produktion og jeres verden. Og det skal være på udenlandsk, for der er ingen grund til at begrænse sig, når der er masser af kunder i Sverige, Tyskland og vores øvrige nabolande.

Hvis man fx klart får kommunikeret, at man udelukkende beskæftiger sig med avanceret spåntagende bearbejdning og montage, slipper man for dem, der ringer og spørger, om man kan lave en million simple dimser. Man får filtreret de irrelevante emner fra; de relevante emner taler man direkte til som fagmand til fagmand, og så er der skabt en dialog. Det har vi skrevet en masse om, bl.a. i denne blogpost >> 

Det kræver, at man begynder at tænke målrettet og systematisk om sin kommunikation. Det kræver også, at man får etableret de systemer, der er koblet på sit website, og som kan kommunikere med kundeemnerne og trække dem ind i salgstragten. Læs mere om det lige her >>

Endelig kræver det selvfølgelig også, at folk kan finde jeres website og dets indhold. Det kræver målrettet SEO-arbejde (søgemaskineoptimering), og det kræver, at jeres indhold bliver gjort tilgængeligt via sociale medier og nyhedsbreve. 

 

Problem nummer to:
Der er ikke hænder nok

Rekruttering er et af de helt store issues for mange virksomheder lige nu. Mange virksomheder i jern- og metalindustrien ligger uden for de store byer, og faglærte teknikere og ingeniører er svære at flytte på. Der skal noget helt andet til end blot et job og en overenskomstmæssig løn. Der skal tilbydes et godt, udfordrende, spændende job med mulighed for personlig udvikling.

Det betyder, at virksomheden er nødt til at komme i sving med at fortælle en historie om sig selv, om sine kunder, projekter, produkter og medarbejdere.

Fænomenet hedder Employer Branding, og vi har skrevet fem gode råd om at tiltrække nye medarbejdere lige her. Vi skriver blandt andet om, hvordan du får skabt en god fortælling om jer selv, så I fremstår så attraktive som muligt. 

 

Problem nummer tre:
Der er hård, international konkurrence

Det kan være en faldgrube for mange virksomheder, at man lever i den opfattelse, at man kender alle sine kunder. Det gør man meget, meget sjældent – der vil næsten altid være nogen derude, der ikke kender jer, og som I ikke har hørt om.

Dem skal I da også have fat i!

I en globaliseret økonomi gælder det jo begge veje: Der er også nogen af jeres konkurrenter, der går på rov i jeres urtehave og gør sig til over for jeres gode kunder. Det er en konstant trussel.

Hvordan kan kommunikation og marketing hjælpe jer her? Vores bud er fænomenet inbound marketing – hvor filosofien kort fortalt er, at I bruger jeres faglige viden og erfaring til at få skabt nogle historier, videoer, cases eller andet indhold, som taler direkte til jeres ønskekunde. Uanset hvor de er henne i verden, så er det muligt at nå dem med den viden, de sidder og efterspørger.

I dag forventer alle – også jeres kunder – at de kan finde information om hvad som helst via Google. Derfor begynder mere end 80 % af alle købsbeslutninger med, at man sidder og søger efter det, der kan løse lige netop det problem, man sidder med. Det gælder, kort sagt, om at være derude med relevant viden. På et sprog, som folk kan forstå, og det er ikke dansk.

Det kræver godt indhold, men det kræver også, at man ved, hvordan man får det gode indhold ud, så det rammer den rigtige på det tidspunkt. Så, hvis I har gjort det godt, kommer kundeemnerne af sig selv, når de er klar. Det gør jeres sælgere glade og effektive. Det kan du bl.a. læse mere om lige her >>

Vi kender jern- og metalindustrien, og vi er eksperter i at skabe leads for jer.
Tag en snak med os om jeres udfordringer. Vi har garanteret et bud på, hvordan vi løser dem.

Lad os mødes og tale om, hvordan vi sammen kan skabe flere leads til jeres forretning 

 

Book et møde i dag