AI, ChatGPT & marketing: Bliver kontorstolene overtaget af robotter?

Giver titlen dig klamme håndflader? Eller sitrer du nærmere af begejstring over udsigten til alle de nye muligheder? Efter generativ AI blev allemandseje, er det blevet et samtaleemne lige så gængs som danskernes endeløse snak om vejret.

Alligevel (og netop derfor) vil vi kaste lys på den kunstige elefant i rummet, der lader til at dele vandene. Mange står med flere spørgsmål end svar. AI udvikler sig med lynets hast, så uanset om du er tilhænger, modstander eller et sted midt imellem, er det en fordel at blive bekendt med værktøjet.

Men denne gang holder vi bolden på egen banehalvdel og dykker ned i AI som marketingværktøj. Vi giver vores - fuldstændig objektive, naturligvis - vurdering af, hvorvidt AI kan erstatte jeres marketinghold.

Marketing med prompt og pragt

Snakken om AI omfatter forkortelser og udtryk, der kan lyde som volapyk, hvis man ikke er bekendt med deres betydning. For at komme godt fra start er her en kort redegørelse over nogle af de udtryk, der vil gå igen:

  • Generativ AI: Generativ Artificial Intelligence. En type af kunstig intelligens der bruger maskinlæring til at generere nyt indhold, såsom tekst, billeder eller lyd, baseret på træningsdata.
  • ChatGPT: ChatGPT er en tekstbaseret AI-chatbot. På få sekunder genererer den svar ligesom et menneske baseret på brugerens input.
  • Input: Input er den tekst eller information, der er startskuddet for interaktionen med ChatGPT. Et input er mere overordnet og åbent end et prompt.
  • Prompt: Prompt er en mere specifik type input, der bruges til at styre eller rette dens output. En prompt er kort og angiver kontekst, tema, instruktioner eller nøgleord.
  • Output: Output er den tekst eller respons, der modtages fra ChatGPT som svar på input eller prompt.


Nu hvor vi alle taler det samme sprog, vil vi dykke ned i nogle af de opgaver, der typisk ligger på marketingholdets bord. Opgaver der kan trække tænder ud, enten fordi de er tidskrævende, rutineprægede eller kræver en kreativ gnist, der kan være svær at tænde på kommando.

Udarbejdelse af personaer

Hvis man vil nå i mål med sin contentmarketing, bliver man nødt til at have forståelse for målgruppen. Dette gøres typisk ved persona-udvikling baseret på data og analyse, der omfatter målgruppens interesser, udfordringer, behov, værdier, kommunikationsformer m.m. Det er oftest en tidskrævende tjans, og selvom ChatGPT kan være en hjælp, kan den (desværre) ikke overtage den fulde opgave.

ChatGPT kan dog, med de rette prompts, give nogle pejlemærker i forhold til f.eks. kundeadfærd og dataindsamling. Chatbotten besidder enorme mængder data, der kan være en nyttig ressource, når det flettes sammen med et internt kendskab, forudgående analysearbejde og human touch. Husk dog, at dens output er rå data, der netop ikke har forudgående kendskab og indsigt i opgavens specifikke formål. Det er derfor vigtigt, at dataet bruges som redskab og ikke indgår som en ukritisk del af det færdige arbejde.

Ved udarbejdelse af personaer kan ChatGPT altså ikke overtage den fulde opgave. Men dens databank kan udnyttes til at assistere i persona-udviklingen, samtidig med at der spares tid på dataindsamlingen. På den måde kan marketingbureauet gøre deres indhold så målrettet, præcist og menneskeligt, at de vipper alle robotter af pinden.

Robot-at-desk-bringing-coffee-FXA-blog

 

Et endeligt adieu til rutineprægede opgaver?

Desværre har vi endnu ikke hørt om en AI-funktion, der kan erstatte turen til kaffemaskinen. Til gengæld er der hjælp at hente til andre opgaver, der er lige så rutineprægede som turen til kontorets koffeinpusher.

Rutineprægede opgaver kan være enorme tidsrøvere. Netop derfor er en overlevering af nogle af disse opgaver ofte kærkommen. Den kunstige assistent kan her vise sig nyttig i form af en automatisering af opgaver. Marketingautomatisering kan give gevinster som indsigtsgenerering i realtid, personaliseret kundekommunikation, målrettet markedsføring og forbedret kundesegmentering.

Har du brug for et konkret eksempel? E-mail-marketing!
AI-teknologi kan segmentere kunder efter parametre som adfærd, interesser og købshistorik. Dataindsigten giver mulighed for at producere skræddersyet content og give indblik i, hvornår kunden typisk åbner sine e-mails. Her kan altså spares en masse tid samtidig med, at man med målrettet indhold styrker kundeforholdet og øger åbnings- og konverteringsraten.

Sparringspartneren der aldrig går kold

Brainstorming er almindelig praksis i de fleste marketingafdelinger. Tvungen kreativitet kan dog hurtigt føles som en kaotisk skattejagt, hvor kvantitet kommer over kvalitet, og slutresultatet ikke altid ender med den ønskede guldklump. ChatGPT garanterer ikke guldklumpen, men det kan spare tid og medarbejderressourcer og blive regnbuen, der leder en i retning af skatten (for nu at blive i analogien).

Med de rette prompts kan ChatGPT være en sparringspartner, der altid er klar med idéer, til at besvare spørgsmål og bidrage med nye vinkler. Chatbotten kører ikke på kaffe og bliver aldrig træt. En times brainstorming kan kortes ned til den tid, det tager at skrive prompts. Jo mere præcise prompts, desto bedre resultater.

Kan marketingbureauet  erstattes af software?

Nu har vi vendt brugen af AI som marketingværktøj, sparringspartneren der aldrig går kold, og assistenten der kan automatisere rutineopgaverne. At lette arbejdsdagen med en assistent lyder forholdsvist uskyldigt. Det der virkelig kan få bekymringsrynkerne frem i panden hos mange marketingmedarbejdere, er frygten for, at robotterne helt kan overtage arbejdsopgaverne; selv de, der umiddelbart burde være bundet op på menneskelig forstand, kreativitet og evne. Her taler vi bl.a. om tekstforfatning.

Men kan ChatGPT producere tekstindhold? Det hurtige svar er: Ja.
Men før du kalder dit marketingteam ind til den store fyringsrunde, vil vi uddybe det store rungende MEN!

Selvom AI kan producere tekst, er dens videnbank ikke større, end hvad vi fodrer den med. Derudover besidder AI (endnu) ikke alle de væsentlige egenskaber, der karakteriserer en god tekstforfatter. Ligegyldigt hvor god en prompter du er, kan chatbotten ikke perfektionere forståelsen for målgruppen, tone of voice og kundens udfordringer, skrive holdningsbaseret indhold eller interviewe kilder og - udledt deraf – få ekspertudtalelser.

Disse egenskaber er stadig nødvendige for at producere content, der skaber værdi for kunden – og besidder dine marketingeksperter disse, er de endnu rimeligt uundværlige.
Du kan prompte dig til meget, men du kan ikke prompte dig til et human touch.

Og tag ikke kun vores ord for det: ChatGPT er enig.

FXA AI blog-chatgtp billede

Og det leder os til det sidste og endelige punkt…

Du ved ikke, hvad du ikke ved

Hjernen bag generativ AI er millionvis af kilder. Dette resulterer til tider i modstridende data og tvivlsom information. Stoles der blindt på ChatGPT som tekstforfatter, står man hurtigt med håret i postkassen, hvis dele af blogindlægget viser sig utroværdigt eller direkte forkert.

Får man et emne på bordet, man intet ved om, er ChatGPT ikke redningen til at springe over, hvor gærdet er lavest. Man kan måske være tilbøjelig til at læne sig tilbage og tænke ”det lyder fandme godt!”, når lixtallet er højt, og teksten i grove træk behandler emnet, man har givet i sin prompt. Men hvordan ved man egentligt, om indholdet er korrekt, hvis man ikke selv har foretaget sin research?

Hvis indholdet faktisk når ud til den ønskede målgruppe, vil de lynhurtigt kunne spotte fejl og mangler. Det får jer til at virke upålidelige, og de vil i værste fald miste tilliden til jer som brand.

Undgå dette ved at minde dig selv om: du ved ikke, hvad du ikke ved.

ChatGPT er lidt ligesom den skråsikre ven, der lader til at have svaret på alle livets spørgsmål, og leveret i en hastighed så høj, at du ikke har tid til at sætte spørgsmålstegn. Det gode marketinghold lader sig ikke underminere af den skråsikre ven og stoler ikke blindt på alt, ChatGPT siger. De antager, at den tager fejl. De foretager deres research, verificerer og viser sig overlegne med deres ekspertviden.

fxa-ai-blog

Prompten lød ”realistic image of human vs. robot fighting for the same office chair. They’re pulling opposite ends of the chair. Both are angry and frustrated”. Så kan du selv vurdere, om resultaterne er derefter.

 

Så er fremtiden virkelig AI?

Absolut!
Men det betyder ikke, at AI kan sparke marketingafdelingen ud af kontoret og låse døren efter sig. Vi kigger ind i en fremtid (… og er her nok allerede), hvor marketingbureauer bør vænne sig til at arbejde med AI i et vist omfang. Og nu hvor teknologien er her, kan det lige så godt udnyttes til at automatisere processer, få en lynhurtig sparringspartner og kombinere det bedste af begge verdener: teknologi og kreativitet.

Marketingafdelinger og -bureauer kan ikke skrottes til fordel for AI-implementeringer. Et godt marketingbureau har brug for specialister, der besidder evnerne, kreativiteten og fleksibiliteten til at løse uforudsigelige situationer, som kun års erfaring og menneskelig indsigt kan. Sidst men ikke mindst kræver det garvede eksperter at skelne skidtet fra kanelen.

AI er et stærkt værktøj, men mennesket er stadig den stærkeste maskine.

Savner jeres marketing lidt human touch? Kontorstolene hos os er fyldt med eksperter - og vi er kun et opkald væk!