ADK Teknik: Når klar strategi skaber hurtige resultater
13. april 2018
Danfoss: Et pionerarbejde med ny grafisk identitet
15. november 2017

Palsgaard

Høj vækst og masser af leads på nyt forretningsområde


Palsgaard er kendt verden over som en vigtig leverandør af emulgatorer og stabilisatorer til fødevarebranchen – uden Palsgaard, ingen margarine, kort fortalt. Men Palsgaards viden på emulgatorområdet kan faktisk bruges et helt andet sted, nemlig i plastproduktion. Grønnere, sundere og mere bæredygtige additiver til plast markedsføres nu under brandnavnet EINAR.

FXA havde fornøjelsen af at udvikle grafisk profil, web content, messer, direct mails og meget andet i forbindelse med lanceringen af EINAR i efteråret 2016 – en historie, du kan genopfriske her >>

Men hvordan er det så gået siden? Det har vi fået en snak med Palsgaard om.

Bag om EINAR

EINAR-serien består af plantebaserede tilsætningsstoffer, der giver plastprodukter særlige egenskaber – anti-dug-effekt på plastfilm, bedre farvedispergering (spredning af pigment) og bedre antistatisk effekt i produktemballager.

Palsgaard kan dokumentere, at EINAR-serien giver lige så gode eller bedre resultater end sædvanlige additiver, men det vigtigste er nok, at EINAR-produkterne er biologisk nedbrydelige og baseret på planteolier. De kan faktisk spises, hvis man skulle få lyst.

Frem til rebrandingen af serien i 2016 var polymertilsætningsstoffer en marginal forretning for Palsgaard, men potentialet var erkendt. Det man manglede, var en klar strategi og en kommunikationsmæssig profil – et nyt navn og en identitet, der signalerer plast, ikke fødevarer.

Vækst fra nye kunder

Bjarne Nielsen er industrichef for Palsgaards non-food-område. Han fortæller om tiden siden lanceringen: ”Væksten sker primært på emballage, som er et potentielt set enormt marked. Men før en potentiel kunde er klar til at bruge vores produkter, skal der testes og udvikles, og det tager tid – heldigvis har den nye skarpere profil betydet, at der kommer leads fra nye kunder verden over hele tiden.”

Mette Dal Steffensen, senior marketing specialist hos Palsgaard, fortæller: ”Med den nye profil for EINAR fremstår vi seriøse og kompetente, og vi har fået en synlighed, vi ikke havde før. Samtidig har vi også fået styr på sprogbrugen, for det er to helt forskellige verdener, fødevarer og plastbranche. Dermed kan vi skille os positivt ud og få vores budskab ud til de rigtige beslutningstagere verden over.”

Både Bjarne Nielsen og Mette Dal Steffensen fremhæver den nye kommunikative retning som en vigtig faktor i successen for EINAR.

Bjarne Nielsen: ”Ledelsen i Palsgaard har stærk tillid til det her forretningsområde, og det er et strategisk indsatsområde for os. Vi forventer også en meget stor vækst i salget i år og i de kommende år, selv om indkøringen tager lang tid – hvilket vi også forventede, at det ville. Og vi har fået lagt en meget klar kommunikativ profil, der tydeligt understøtter vores strategi.”

//]]>