Er din kommunikation funderet i pris eller poesi?

Når vi, hos FXA, rådgiver om virksomheders brand position i markedet, så benytter vi en helt enkel lille model, som vi kalder Pris-Poesi modellen. Den taler om, hvor man skal lægge det primære tryk i sin kommunikation.

 

Enten vælger man at placere sig til venstre på linjen og fokusere 100% på, at konkurrere på pris og andre faktuelt målbare parametre.

Vælger man at placere sig på højre side af linjen handler det om den store fortælling om virksomhedens eksistensberettigelse - og hvordan man gør en forskel for kunden. Lidt forenklet er det enten Lidl eller Nike. Det er de to yderpoler. De fleste virksomheder skal finde deres egen placering et sted midt i mellem. Det er basalt det vi kan hjælpe med. 

Hvor er dit brand placeret?

 

FXA-POESI

 

Men hvor kommer Pris eller Poesi allegorien fra?

Helle Katholm Knutsen og Anders Knutsen har i deres bog Pris eller Poesi (Gyldendal Business, 2008) skabt en tankevækkende refleksion over vores moderne livs prioriteringer. Gennem dybdegående analyser og personlige fortællinger opmuntrer de os til at genopdage poesien i vores liv, samtidig med, at vi værdsætter den nødvendige praktiske side af at skabe et godt liv. De reflekterer over det ”ensartede” og det ”enestående” og om at vide, hvor du vil hen som menneske og virksomheders tilgang til produktværdi.

Bogen taler for ideen om, at virksomheder skal tage stilling, når det kommer til at vælge, hvilke kvaliteter de ønsker, at deres produkter og services skal repræsentere. 

Som forbrugere handler vi ud fra vidt forskellige bevæggrunde. Det samme gælder indkøbere i virksomheder. Man kan ikke nødvendigvis ramme alle typer af forbrugere, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Der er nemlig et konkret segment, der netop søger produkter af poesi, lige såvel som der er nogle, der primært søger pris. Og så er der dem, der overlapper. Derfor skal virksomheder ikke være bange for at gå benhårdt efter den ting, som stemmer overens med deres produkter eller services.

Pris_eller_poesi_Picture 1


Selvom bogen har mange år på bagen og ikke taler om digitale medier overhovedet, så er den alligevel en skarp analyse af værdien af, at vælge side og gå bevidst og strategisk efter pris eller poesi.


Vil du læse Helle Katholm Knutsen og Anders Knutsens Pris eller Poesi, så må du nok en tur i det lokale antikvariat eller på biblioteket. Alternativt kan du også låne vores bibliofile eksemplar, det er blot et opkald væk.

Kniber det med at få helt styr på strategien i din branding tilgang? Så kontakt os, og lad FXA hjælpe dig. Giv os et kald, eller send en mail.