Du er ekspert. Vis det.

I mangler medarbejdere, I mangler kunder. Hvis I holder mund, bliver det aldrig bedre.

Så: Del ud af jeres viden. Bliv anerkendt som eksperter på jeres område. Skab kvalificerede leads. Tiltræk de rigtige medarbejdere. Se her, hvad I bør gøre.

Bonus: Til sidst får I endda et litterært citat.

Det er dejlig jysk at sidde stille og ikke råbe op. At underspille sine kvaliteter og evner. Ikke at slynge om sig med superlativer. Og det er da gået meget godt indtil videre, ikke sandt?

FXA-Content is king

Men hvis I er en B2B-virksomhed, som de er flest lige nu, oplever I garanteret forandringer på flere fronter. I kan sikkert nikke genkendende til nogle af dem, måske endda dem alle:

– Det er svært at finde gode medarbejdere

Kvalificerede ingeniører, teknikere, elektrikere etc. kan vælge og vrage mellem jobs lige nu, og de sidder allerede i gode, vellønnede stillinger og vil ikke skifte til jer (læs vores blog om Employer Branding og få svaret på netop det problem!).

– Der er pres på internationalt

Der er flere end jer, der kan det, I kan, og der er kamp om kunderne – også på eksportmarkederne. Konkurrenter, I aldrig har hørt om, går på rov i jeres hyggelige, lokale køkkenhave og gør sig lækre. 

– Der er fulde ordrebøger

Hvilket er herligt (hvis man kan levere), men det betyder også, at mange virksomheder glemmer, at der kommer en dag i morgen, hvor ordretilgangen tørrer ud, og så er det for sent at komme på lystavlen hos prospektive kunder. 

– Der er flaskehalsproblemer i leverancer og logistik

Og det er alt sammen vores gamle ven coronas skyld; der er globale logistikproblemer lige nu, og mange kan ikke få afskibet deres færdige produkter – eller få leverancer af råmaterialer.

– Kunderne har taget magten

Den potentielle kunde efterspørger typisk ikke længere dit produkt, men søger i stedet den bedste løsning på sit konkrete problem. Markedspladsen hedder Google og sociale platforme. I er altså pisket til at overveje, hvor og hvornår I møder jeres kunder digitalt, og her kommer I ikke uden at skulle skabe godt indhold til jeres website og sociale platforme.

Alt det her er der mange forskellige løsninger på. Noget af det kan vi ikke gøre noget ved, andet kan vi. Vi kan primært hjælpe jer med at blive set og med at blive anerkendt for jeres viden på jeres felt.

Kunden søger, men du dukker ikke op

Dét er sådan set essensen i vigtigheden af contentproduktion. Man sagde engang, at content is king – det siger man ikke mere, ikke fordi det ikke er sandt, men fordi det er blevet en kliché. Men som med alle andre klicheer er der ofte en kerne af sandhed inde i maven på den. Det skal være sådan, at den potentielle kunde eller medarbejder, der søger efter viden, også kan finde den viden – hos jer, ikke hos konkurrenten. Ellers er kongen død som en sild...

 

Fortæl, spyt ud, sig frem

Masser af virksomheder har et erkendt behov om, at der skal skabes content, hvis der skal skabes trafik til websitet. Ofte handler det om at aktivere den viden og de cases, der eksisterer i virksomheden allerede. Problemet er bare tit, at den slags tager tid at få stablet på benene. Der er mange hurdles, men der er også veje uden om dem. Eller over dem.

Her kommer vores anbefalinger:

  • Overvej, hvor meget indhold, der er nødvendigt for at nå jeres kunder. Måske er én enkelt, velproduceret animeret video nok til at fortælle hele historien om jeres produkt og trække folk videre ind på jeres website? Måske skal der lægges en egentlig contentstrategi?

 

  • Få lavet en grundig analyse af de søgeord, folk bruger til at finde jer med. Ret jeres website til, så teksten på sitet harmonerer med søgeordsanalysen. Gør det igen, mindst en gang om året.

 

  • Brug sådan nogle som os. Vi er et professionelt B2B-content marketing bureau, og vi er eksperter i at udvikle content for B2B-virksomheder. Mange andre bureauer er eksperter i digitale platforme, og det er fint, men der skal også produceres noget hø til geden. Det kan vi.

 

  • Hold et redaktionsmøde med salgsteams, supportteams, marketing og eventuelt med ledelsen – f.eks. en gang i kvartalet. Brug mødet på at finde ideer, bed sælgerne om at få tilladelse til at lave case stories. Vi leder og hjælper jer gerne i den slags processer.

 

  • Kast ydmygheden bort for en stund, fjern ordet jysk fra jeres værdigrundlag, i hvert fald udadtil. 

Og så til sidst et studentikost citat fra tekstforfatteren:

 

If love’s a sweet passion, why does it torment

If a bitter, O tell me, whence comes my content?

 

Ja, godt spørgsmål, hvor skal det komme fra? Fra os og fra jer i samarbejde.

 

(Fra operaen The Fairy Queen af Henry Purcell (1659 – 1695). Han talte dog om content som glæde, og ikke om content i vores betydning her. Men hey, who cares. Glæd dine kunder med content, så får I også noget love ❤️)


 

Tag en snak med os – så får vi sat jer på banen og skabt noget fedt content til jer.

 

Book et møde i dag