Primo:  Fra forretningsstrategi til operationel kommunikation

Primo:
Fra forretningsstrategi til operationel kommunikation

Kunde: Inter Primo A/S

Dato: 2013

Type: B2B, Strategi, Visuel ID

At udvikle en helt ny kommunikationsplatform, der kunne understøtte en ny forretningsstrategi for hele Primo-koncernen. Primo havde lagt en strategi, der skulle øge fokus i organisationen på løsninger og forretningsområder frem for geografiske lokationer.

Med produktion og salg i ni forskellige lande var der med årene sket en decentralisering af aktiviteterne, og alle datterselskaber bearbejdede alle kundesegmenter på en og samme tid – så der var store gevinster at hente for selskabet ved at etablere en ny, international salgsstyrke med fokus på forretningsområder som offshore, vinduer og døre, energi, medico og så videre.

For at støtte denne strategi var det nødvendigt at gentænke markedsføringsindsatsen, at skabe en mere markant markedstilværelse både grafisk og budskabsmæssigt – og at øge dialogen med kunderne. Det blev vores opgave.

Designmæssigt var vi blevet bedt om at være tro mod logoet – som det ofte sker, er logoet for en traditionsrig, familieejet virksomhed urørligt.

De klassiske, konservative firmafarver – blå og hvid – kunne dog trænge til lidt modspil, så de fik en varm gul som kontrastfarve. Farvesammensætningen går igen på billedmaterialet på Primos website.

Vi udviklede en argumentmatrice for Primo som virksomhed og for hvert enkelt forretningsområde, og på baggrund af den udviklede vi et brand promise – et payoff – som skulle vise Primo som den ideelle partner, når det gælder udvikling og produktion af plastprofiler til mange forskellige brancher verden over.

Vi endte med payoffet:
WE THINK THE WORLD OF PLASTICS.

En ny historie om Primo

En ny historie om Primo.

Kommunikationsplanen blev fremlagt – og godkendt – på et møde med Primos øverste ledelse, og umiddelbart derefter gik vi i gang med at skrive, designe og producere den vigtigste del i markedsføringen af Primo: Et nyt, ambitiøst website, som var i luften kun 6 uger efter godkendelsen af planen.

Content marketing

Content marketing

Samtidig gik vi i gang med at tilrettelægge det første af mange nyhedsbreve for Primo. Nyhedsbrevene er beregnet til at give et overordnet indtryk af Primo som en virksomhed med årtiers erfaring i produktion af profiler til alt lige fra kirurgiske komponenter til offshorekabler – med en kombination af stærke case-stories og produktnyheder.

Siden har vi udviklet en online designmanual, et messekoncept og en helt ny serie af profil- og segmentbrochurer for Primo, som nu står med et forenet og stærkt udtryk i et broget marked.

1920x1440-3

Kunden har ordet

”Efter en grundig omstrukturering stod Primo-koncernen med behovet for en ny, skærpet profil over for markedet. Vi valgte Factor X Adman til at udvikle en gennemarbejdet kommunikationsplan for os, som skulle understøtte et helt nyt fokus på nye markeder, segmenter og produkter, og som samtidig skulle være tro mod vores historie som familieejet virksomhed.

ommunikationsplanen indeholdt en lang række konkrete aktiviteter, herunder nyt website, styrket kommunikation via elektroniske nyhedsbreve, udstillinger, brochurer og så videre. Deres forståelse for strategi og forretning koblet med deres viden om teknisk markedsføring har været en styrke for os i denne proces, og dertil må man sige, at deres serviceniveau og engagement altid har været i top." Claus Tønnesen, CEO, Inter Primo A/S

Hurtig respons og god service

Hurtig respons og god service.

Factor X Adman fungerer i virkeligheden som min forlængede arm i dagligdagen – det er en stor fordel for os, at de kender vores virksomhed og vores markeder så godt, som de gør.

Det betyder, at de er hurtige til at eksekvere, når det gælder. De er skarpe på tekst og grafisk arbejde, de rådgiver os kompetent og sobert om digitale strategier, og de leverer kreative løsninger til vores messer, brochurer, nyhedsstrøm og meget andet.

FXA er altid uhyre servicemindede, og så er de ikke mindst nogle behagelige mennesker at arbejde sammen med. Jeg vil sige, at Factor X Adman forener teknisk viden, strategisk forståelse og kreative kundskaber på en helt unik måde.” Merete Hargaard - Communications manager Inter Primo A/S