Egholm i Paris

Sådan skiller du dig ud blandt giganterne på en international messe

Kunde Egholm A/S
Projekt Design af Egholms messestande til et imponerende messeunivers i Salon Des Maires, Paris.
Hvad vi gjorde
  • Messestand

Dansk messedesign blev publikumssucces i Paris

 

FXA's art director Jesper Lennart Pedersen er lidt af en haj til at designe messestande for industrivirksomheder. Senest har han tegnet Egholms imponerende messeunivers, som blev en publikumssucces ved Salon des Maires i Paris.

Det begynder med et par hurtige streger, så han får overblik over dimensionerne. Jesper Lennart ridser rammerne op på det ternede kladdepapir og får en idé om, hvor meget plads han har at gøre med.

Så danner han sig et overblik over elementerne. Maskiner, produkter, møbler, podier, dekorationer. Et serveringssted, et mødeområde. Når han har tegnet sig varm, og kunden har godkendt de første skitser, går han i gang med designprocessen.

Det er den proces, som Jesper Lennart kan til fingerspidserne, og som gennem årene har fået industrivirksomheder som Danfoss, pølsefabrikken Gøl og senest maskinproducenten Egholm til at ringe til Jesper, når de skal have designet en messestand, der bliver lagt mærke til ude i verden.

Hvert element har sin funktion

Der er en mening med hvert element, fortæller han. Sammen fungerer de nemlig som en usynlig tråd, der guider kunderne i den rigtige retning, og for messestandens ejer kan det betyde nye ordrer for millioner.

Egholm fik da også en række vigtige aftaler og potentielle kæmpeordrer med sig hjem fra det tre dage lange besøg i Porte de Versailles i Paris, hvor internationale aktører inden for offentligt indkøb hvert år mødes. Messen havde 11.000 gæster og er vigtig for danske eksportører af velfærdsydelser og -produkter.

 

SDM-skærm

Jesper Lennart er manden bag et knaldrødt Danfoss-univers på flere hundrede kvadratmeter, en gigantisk vandkande, som hængende fra wirer i loftet vander en kæmpeplante, gulve med pile og tegninger, som guider de besøgende i den ønskede retning og meterhøje farverige skulpturer, som virker dragende på publikum.

 

Dansk blikfang ved siden af tysk gigant

Egholm lever af at udvikle, producere og markedsføre redskabsbærere til vedligeholdelse af park- og vejanlæg.

Familievirksomheden er førende på sit felt, produkterne sælges over hele verden, og skal man begå sig blandt superbrands som tyske Kärcher, er det bestemt ikke ligegyldigt, hvordan man som en mellemstor dansk virksomhed tager sig ud på en messe som Salon des Maires, fortæller marketingchef Gitte Borup Nielsen fra Egholm.

 

"Vi var rigtig godt tilfredse med resultatet. Standen fungerede godt, den tiltrak et stort publikum, og den var åben og indbydende. Det, at der ingen vægge er, giver en god fornemmelse. Publikum føler sig ikke ’fanget’ på standen, som man nogle gange kan føle, når man går ind i en butik. Folk kunne bevæge sig frit rundt og få sig en oplevelse. Det gav en dejlig uhøjtidelig stemning."

 

siger Gitte Borup Nielsen fra Egholm.

Et fire meter højt tårn placeret i et hjørne af standen var det perfekte blikfang. Og så havde det den ekstra finesse, at det samtidig fungerede som opbevaringsplads, forklarer hun.

SDM-NY-oversigt

 

Sådan skaber du en vellykket messestand

  • Sørg for at dit brand er i fokus med klare enkle budskaber, så de besøgende husker oplevelsen.

  • Sæt dig i publikums sted – hvor søger blikket hen? Hvad vækker nysgerrighed og interesse og lokker interesserede til din stand?

  • Et åbent miljø virker tiltrækkende – en lukket stand kan afskrække potentielle kunder fra at ’kigge forbi’.

  • Overvej relevante aktiviteter og gimmicks, som kan fastholde og inspirere de besøgende til at bruge længere tid på dit produkt.

  • Hvad skal publikum have med sig hjem? En messe er et inspirationsrum – beslutninger træffes typisk dage, uger eller måneder senere. Læg en klar strategi for, hvordan du følger op på konkrete leads.

  • Gør status under og efter messen. Hvad fungerede godt – hvad kan gøres bedre næste gang?

Leads og nye ordrer

Fra første skitse havde Jesper Lennart fokus på at vise Egholms tre kerneprodukter på flotteste vis, og maskinerne fik en central plads. Den grønne logofarve gik igen i indretningen af den 100 kvm. store stand og blev ’forstyrret’ af en skarp orange for at fange publikums interesse, alt imens det nye payoff ”Honest work – Honest Machines – Honest people” beskrev et stykke dansk virksomhedshistorie i tekst og levende billeder.

Hvad der præcis afgør, om en messestand er en succes eller ej, er svært at sige, og i sidste ende er der to ting at måle på: Antallet af besøgende på standen – og antal ordrer og leads, som virksomheden tager med sig hjem.

-Når dagen er omme, kan man ikke måle sig frem til, om den blå eller gule farve eller noget helt tredje gør en forskel. Jeg er godt tilfreds, når jeg hører, at Egholm kom hjem med masser af leads og er glade for resultatet. Så har designet virket efter hensigten.

Egholm-SDM2

"Der er virksomheder, som bruger millioner på elementer og køber messestande på flere hundrede kvadratmeter. Jo mindre plads man har, jo vigtigere er det, at man ikke fylder for meget på, så det ligner en rodebutik. Så skal man virkelig prioritere".

 Jesper Lennart, art director.

Vil du vide, hvordan FXA kan gøre din virksomhed mere synlig og attraktiv på en international branchemesse? Kontakt os her for et uforpligtende tilbud.

 

Book et møde i dag